Jestem niesłyszący, ale nie gorszy

2013-11-02 13:43:28 (ost. akt: 2013-10-30 13:47:27)

Rehabilitacja słuchu i mowy dziecka niesłyszącego — im wcześniej zostanie zaczęta, tym większe szanse na sukces w dorosłym życiu.

Rodzice po otrzymaniu diagnozy o wadzie słuchu dziecka stają przed koniecznością podjęcia szeregu działa w celu zapewnienia niezbędnej rehabilitacji. Jest to zadanie trudne, gdyż wymaga pogodzenia się z faktem niepełnosprawności, ale zarazem niezbędne ponieważ ma wpływ na przyszłe funkcjonowanie w społeczeństwie.

Na każdym etapie rozwoju dziecka rodzice muszą podejmować wiele trudnych decyzji. Na przykłąd czy zdecydować się na wszczepienie dziecku implantu ślimakowego czy podjąć rehabilitację stosując odpowiednio dobrane aparaty słuchowe oraz jaką szkołę wybrać: powszechną, integracyjną czy może kształcenie w ośrodku szkolno-wychowawczym?

Od przedszkola do szkoły ponad-gimnazjalnej
Decyzja o wyborze sposobu kształcenia powinna uwzględniać potrzeby i możliwości dziecka. Nie ma uniwersalnego rozwiązania. Są dzieci, dla których najlepszym wyborem będzie podjęcie nauki w ośrodku szkolno-wychowawczym specjalizującym się w kształceniu uczniów z wadą słuchu. Zaletą takiej placówki jest fakt, iż zapewnia ona specjalistyczną opiekę i kształcenie na wszystkich poziomach edukacyjnych — od przedszkola, poprzez szkołę podstawową, gimnazjum, aż po szkoły ponadgimnazjalne. Dzięki takiej strukturze dziecko nie musi co kilka lat zmienia szkoły, a więc nie pojawia się problem z koniecznością adaptacji do nowego środowiska. Kadra doskonale zna możliwości swoich podopiecznych, dzięki temu może lepiej zaplanować dalsze działania w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Ośrodki szkolno-wychowawcze nie separują swoich wychowanków od słyszących rówieśników, wręcz przeciwnie, przygotowują ich do funkcjonowania w społeczeństwie komunikującym się za pomocą mowy.

Małe klasy, specjalistyczna kadra
Pracownie szkolne wyposażone są w różnorodne pomoce dydaktyczne a kadra jest przygotowana do pracy z uczniami niesłyszącymi. Zajęcia lekcyjne odbywają się w niewielkich grupach, 6-8 osobowych co sprzyja stosowaniu zasady indywidualizacji . Uczniowie mają zajęcia indywidualne, podczas których korygują i kompensują zaburzone funkcje
oraz rozwijają te, które są najsilniejsze i najmniej uszkodzone.

Dobra baza socjalna, przyjaźni wychowawcy-surdopedagodzy mają wpływ na to, aby rozłąka z domem nie była przeżyciem traumatycznym. Wychowankowie, w czasie wolnym mogą uczestniczyć w życiu kulturalnym miasta spotykając się ze słyszącymi rówieśnikami oraz brać udział w zajęciach rozwijających ich zainteresowania i uzdolnienia.

Ośrodków szkolno-wychowawczych nie trzeba się bać — tu dzieciaki zyskują szansę na lepsze jutro.

Projekt szansą dla niesłyszących

Projekty edukacyjne współfinansowane ze środków Unii Europejskiej pozwalają wychodzić naprzeciw potrzebom osób niesłyszących. Stowarzyszenie Rehabilitacji i Pomocy Osobom z Wadą Słuchu „Pokonać ciszę” działające przy Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Niesłyszących w Olsztynie realizuje projekt: „Jestem niesłyszący — nie jestem gorszy — dajcie mi szansę”.

Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB