Nasiona chia na pamięć, serce i kości

2016-05-14 09:00:00 (ost. akt: 2016-05-13 11:56:04)

Wydają się niepozorne, a jednak zawierają więcej cennych kwasów omega-3 niż łosoś atlantycki, więcej żelaza niż szpinak i są bardziej bogate w wapń niż mleko. Sprawdźcie, co jeszcze mają nam do zaoferowania nasiona szałwii hiszpańskiej, zwanej chia.

Nasiona chia na pamięć, serce i kości

Autor zdjęcia: Pixabay.com

Od jakiegoś czasu hitem żywieniowym są tzw. „superfoods”, czyli naturalne produkty o bogatej zawartości różnych substancji odżywczych: witamin, minerałów, antyoksydantów, błonnika czy nienasyconych kwasów tłuszczowych. Nasiona chia idealnie wpisują się w tę definicję. Wspomniane bogactwo kwasów omega-3, wapnia i żelaza to jedynie niektóre z zalet tych niepozornych nasionek.

Azteckie uprawy szałwii hiszpańskiej


Szałwia hiszpańska, pomimo nazwy, pochodzi z Meksyku i Gwatemali i była uprawiana jeszcze przez Azteków w czasach prekolumbijskich. Ma szerokie liście i niewielkie, fioletowe lub białe kwiaty, a jej owoce zawierają najcenniejszą część rośliny, czyli nasiona. Ich wartość odżywczą docenili pierwsi jej plantatorzy – ze względu na nie szałwia hiszpańska była, obok fasoli i kukurydzy, jedną z najważniejszych upraw azteckich plemion środkowego Meksyku.

Kwasy omega-3


Najbardziej wartościowym składnikiem nasion chia są kwasy omega-3, a zwłaszcza najważniejszy z nich kwas ALA, czyli kwas alfa-linolenowy. Nasiona szałwii hiszpańskiej mają go więcej niż uchodzące za ich skarbnicę siemię lniane. Kwasy omega-3 wspomagają pracę mózgu, poprawiają pamięć i koncentrację, a także działają kojąco na układ nerwowy, dlatego są bardzo ważne w diecie zarówno młodych osób, jak i starszych, np. cierpiących na demencję. Są zalecane również kobietom w ciąży, ponieważ wpływają na zdrowie nie tylko mamy, ale także dziecka. Kwasy omega-3 we współpracy z błonnikiem przyczyniają się także do obniżania poziomu „złego” cholesterolu LDL i podwyższania poziomu tego „dobrego”, HDL. Dzięki czemu są ważne w profilaktyce miażdżycy i chorób serca. Warto wiedzieć, że w 100 g nasion chia znajdziemy minimalne dzienne zapotrzebowanie człowieka na błonnik, czyli ok. 35 g.

Potas, magnez, sód


Nasiona szałwii hiszpańskiej zawierają także potas, który obniża ciśnienie krwi, a także magnez, potas i sód, które wspomagają pracę serca. Dzięki zawartości błonnika regulują pracę układu trawiennego, działając pobudzająco na perystaltykę jelit. Chia są też prawdziwą skarbnicą wapnia, który jest budulcem naszych kości. W 100 gramach nasion znajdziemy aż 631 mg tego pierwiastka. Dla porównania – w szklance mleka jest 240 mg wapnia. Nasiona chia są też bogate w białko, dlatego o włączeniu ich do codziennej diety powinni pomyśleć zwłaszcza wegetarianie. W nasionach szałwii hiszpańskiej znajdziemy też witaminy, m.in. C, A i E.


Zrób koktajl albo napój


Już wiemy, że warto jeść nasiona chia. Ale w jaki sposób wkomponować je w jadłospis? Nasiona same w sobie właściwie nie mają określonego smaku, za to ich konsystencja jest ciekawa. Jeśli są suche, przypominają nieco drobniejsze siemię lniane, za to po kontakcie z wodą pęcznieją, tworząc wokół siebie galaretowatą otoczkę. Z tego powodu sprawdzą się np. w koktajlach mleczno-owocowych, tworząc z nich oryginalny deser. Możemy je dodać także do sałatek czy jogurtów. Można też przyrządzić bardzo popularny w Ameryce Środkowej napój Chia Fresca - dwie łyżeczki nasion chia mieszamy z 250-300 ml niegazowanej wody mineralnej, a następnie dodajemy sok z cytryny lub limonki i słodzimy do smaku.
jm

Komentarze (2) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Marlenka #2033253 | 178.37.*.* 25 lip 2016 14:27

    Szczerze powiedziawszy, stokroć bardziej lubię produkty, które znam od dawna i które wiem, że działają. Dlaczego mamy jeść jakieś nasiona chia czy jagody goji, skoro mamy swoje produkty! Dlaczego kupować drogie produkty niewiadomego pochodzenia skoro można mieć swoje? Źródłem kwasów omega są ryby, tran (polecam norweskiego Gala), a nie chia!

    ! - + odpowiedz na ten komentarz

  2. Dani #1992881 | 89.230.*.* 14 maj 2016 21:40

    Jeśli chodzi o Omega-3 to równie dobrym jego źródłęm jest olej lniany: http://zbijamywage.pl/bez-kategorii/olej -lniany-sposob-na-odchudzanie

    ! - + odpowiedz na ten komentarz