Jak to jest z tym cukrem? Jeść czy nie jeść?

2016-06-09 09:00:40 (ost. akt: 2016-06-09 09:05:56)
Jak to jest z tym cukrem? Jeść czy nie jeść?

Autor zdjęcia: Lambertz

Łakocie, łakocie... jedni je uwielbiają, inni mogą bez nich żyć. Czy to znaczy, że ta druga grupa jest zdrowsza? Czy jedzenie słodkości rzeczywiście rujnuje nasz organizm? Podpowiadamy, jak można zniwelować zgubne skutki jedzenia słodyczy.

Dlaczego tak dużo osób nie wyobraża sobie dnia bez porcji łakoci? Jest wiele teorii próbujących wyjaśnić tak wyraźną popularność smaku słodkiego. Jedne odnoszą się do predyspozycji wynikających z przebiegu ewolucji, inne do procesu wychowania, w których słodycze występowały jako motywator czy forma nagrody.

W dorosłym życiu nieświadomie powielamy schematy zachowań z dzieciństwa, sięgając po cukierka, aby polepszyć nastrój albo sprawić sobie przyjemność po trudnym, nerwowym dniu. Tradycyjne słodycze, złożone w większości z węglowodanów, przyczyniają się do wzmożonej produkcji serotoniny, zwanej hormonem szczęścia. Niestety, bardzo często po zjedzeniu czekoladki czy ciastka i chwilowym wyrzucie serotoniny, szybko czujemy ponowne łaknienie, a także przygnębienie i poczucie winy. To ostatnie ma oczywiście związek z perspektywą przybrania na wadze.

Dowiedziono także, niestety, że słodycze jedzone w nadmiarze przyczyniają się do wielu chorób, z próchnicą, cukrzycą i otyłością na czele.


Czy zatem powinniśmy zupełnie rezygnować ze słodyczy?
Obecnie mamy do wyboru łakocie o bardzo zróżnicowanym składzie. Niektóre z nich, oprócz wspaniałych doznań smakowych, dostarczają także cenne składniki. Należą do nich np. czekolada lub korzennie przyprawione słodkie przysmaki.

- Nie każdy wie, że przyprawy korzenne, zawarte na przykład w piernikach, wykazują działanie korzystne dla naszego zdrowia — wyjaśnia mówi Maria Biegier, ekspert producenta wyrobów cukierniczych. — Cynamon stanowi źródło żelaza, wapnia i magnezu oraz reguluje poziom cukru we krwi. Imbir pomaga w walce z infekcjami i stanami zapalnymi; kardamon normalizuje pracę układu trawiennego, a anyż polecany jest w walce z kaszlem czy zgagą. Dlatego też pierniki, oczywiście te stworzone ze składników wysokiej jakości, poza walorami smakowymi, potrafią dostarczyć nam także składniki odżywcze — dodaje nasz ekspert.

W roli słodkiej przekąski dobrze sprawdzą się suszone owoce, które nie tylko pozytywnie wpływają na pracę układu pokarmowego, ale także zawierają różne cenne składniki. Na przykład rodzynki wykazują silne właściwości odkwaszające, co pomaga w zachowaniu równowagi kwasowo-zasadowej. Suszone śliwki natomiast są jednym z najpotężniejszych źródeł antyoksydantów, a suszone figi to dobre roślinne źródło wapnia.

Kiedy czujemy nieodpartą chęć na zjedzenie czekolady, wybierajmy tę gorzką, z najwyższą zawartością kakao. Dostarcza ona organizmowi takich składników jak magnez, potas, cynk oraz żelazo. Jest też nośnikiem bioflawonoidów, które wykazują działanie antyoksydacyjne. Czekolada zawiera też nieco kofeiny, może więc wykazywać lekkie działanie pobudzające.
kr

Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB