Lubisz długo spać? Uważaj na te choroby!

2016-08-11 08:00:00 (ost. akt: 2016-08-09 15:27:08)
Lubisz długo spać? Uważaj na te choroby!

Zdjęcie jest tylko ilustrajcą do tekstu

Autor zdjęcia: pixabay.com

Specjaliści zalecają dorosłej osobie od 7 do 9 godzin snu dziennie. Jeżeli uwielbiasz spać, to trudno będzie ci uwierzyć, że zbyt długie oddawanie się tej czynności może doprowadzić do licznych schorzeń.

Amerykańscy naukowcy z Uniwersytetu w Waszyngtonie przeprowadzili badania nad snem. Okazało się, że zbyt długie spanie może zwiększać ryzyko wystąpienia depresji u osób obciążonych nią genetycznie. Dorosłe osoby, które poświęcały na tę czynność 7-9 godzin, obarczone były 27-procentowym zagrożeniem, a u tych, które spały dłużej niż 9 godzin, ryzyko wzrastało do 49 proc.

Z kolei uczeni z Bostonu badali osoby w podeszłym wieku. Wyszło, że są one narażone na liczne schorzenia związane ze snem. Te, które śpią zbyt długo lub zbyt krótko, narażone są na pogorszenie pracy mózgu na przestrzeni 6 lat. Już w przeciągu dwóch lat mogą pojawić się widoczne zmiany istotnie wpływające na możliwości intelektualne. Dotyczy to kobiet i mężczyzn, którzy na sen poświęcają ponad 9 godzin lub jedynie 5 godz.

Sen ma również wpływ na płodność. Do takich wniosków doszli koreańscy naukowcy. U kobiet, które poddały się zabiegowi in vitro i spały ponad 11 godzin, odsetek zapłodnień był najniższy. Natomiast najwyższy był u tych, które w nocy na sen poświęcały 7-8 godzin. Okazuje się, że nawyki mogą mieć wpływ na zmianę rytmów cyklów miesiączkowych oraz wydzielanie hormonów.

Osoby, które śpią więcej niż 8 godzin na dobę są również bardziej narażone na cukrzycę typu 2. Naukowcy z Quebecu w Kanadzie zaobserwowali też, że na przestrzeni 6 lat upośledzenie tolerancji glukozy jest dwukrotnie wyższe niż u tych, którzy przesypiali 7-8 godzin w ciągu doby.

Ci sami badacze udowodnili, że zbyt długi sen sprzyja także przybieraniu na wadze i przyrostowi tkanki tłuszczowej u osób dorosłych. Co ciekawe, u tych, którzy śpią zbyt krótko również może pojawić się ten problem. Ryzyko przytycia nawet o 5 kg wzrastało do 25 proc. u osób, które spały 9-10 godzin na dobę. Aktywność fizyczna i dieta w tym wypadku nie mają wpływu.

Amerykańskie Kolegium Kardiologiczne w 2012 r. badało osoby w podeszłym wieku. Okazało się, że seniorzy śpiący dłużej niż 8 godzin są narażeni na choroby kardiologiczne. Osoby śpiące najdłużej niemal dwukrotnie bardziej są narażone na wystąpienie choroby wieńcowej i dusznicy bolesnej, zwanej też dławicą piersiową, która objawia się nagłym bólem w okolicy serca. Najczęściej pojawia się po wysiłku fizycznym lub na skutek nagłej zmiany temperatury.

mos

Komentarze (1) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Miszcz #2044492 | 213.76.*.* 11 sie 2016 08:27

    "Amerykańscy naukowcy z Uniwersytetu w Waszyngtonie", "Z kolei uczeni z Bostonu" jeżeli powołuje się na jakieś badania to należy konkretnie wykazać kiedy i gdzie one się odbyły i kto je przeprowadził. Powyższe stwierdzenia wyglądają na wyssane z palca nie ma jakiejkolwiek możliwości weryfikacji treści zawartej w artykule. Równie dobrze można napisać, że uczeni z UWM stwierdzili, że spanie powyżej 15 h wypływa cudownie na rozwój intelektualny i zapobiega rozwolnieniu.

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) ! - + odpowiedz na ten komentarz