Zakażą reklam suplementów diety i leków bez recepty?

2016-09-20 13:00:00 (ost. akt: 2016-09-20 11:06:04)
Zakażą reklam suplementów diety i leków bez recepty?

Zdjęcie jest tylko ilustrajcą do tekstu

Autor zdjęcia: pixabay.com

Naczelna Rada Lekarska uważa, że należy rozważyć zakaz reklamowania suplementów diety i leków dostępnych bez recepty. Wszystko za sprawą stale rosnącej liczby reklam tego typu produktów, które często wprowadzają odbiorców w błąd i sugerują, że mają działanie podobne do leków.

NRL uważa, że powinien obowiązywać zakaz reklamowania leków bez recepty, wyrobów medycznych i suplementów diety. Zdaniem lekarzy produkty te nie powinny nawet być sprzedawane w aptekach, a państwa należące do Unii Europejskiej powinny zmienić przepisy w taki sposób, aby dawały one prawo do wprowadzenia ograniczeń reklamy leków bez recepty. Dotyczy to również całkowitego zakazu reklamy kierowanej do społeczeństwa.

Jeśli reklama została dopuszczona, to powinna podlegać ścisłej kontroli pod kątem rzetelności przekazu i prawdziwości zawartych w niej informacji. Lekarze uważają, że emisja powinna nastąpić dopiero po dokonaniu rejestracji danego produktu, a nie po przedstawieniu jego zgłoszenia do obrotu. Dodatkowo reklama suplementów diety i wyrobów medycznych miałaby podlegać takim samym ograniczeniom, co reklama leków. Chodzi tu głównie o zakaz występowania w nich lekarzy i dentystów.

NRL twierdzi, że reklamy często wprowadzają w błąd, a pseudonaukowe sformułowania zawarte w nich sugerują potrzebę leczenia nieistniejących w rzeczywistości chorób. W ten sposób odbiorcy podejmują nieskuteczne działania i ponoszą zbędne wydatki.

Osoby, które same poszukują leków na różne schorzenia, poprzez reklamę tych produktów mogą być przekonane, że stosują skuteczne leczenie i w ten sposób narazić na szwank zdrowie swoje i bliskich. Dodatkowo ubiór osób reklamujących suplementy może sugerować, że są oni pracownikami medycznymi, co ma wywrzeć wrażenie, że produkty te mają właściwości lecznicze.

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji przeprowadziła analizę reklam produktów zdrowotnych i leków w programach telewizyjnych. Wynika z niej, że od 1997 r. do 2015 r. ich liczba wzrosła blisko dwudziestokrotnie, a ogólna liczba reklam trzykrotnie. W ubiegłym roku już co czwarta reklama poświęcona była produktom zdrowotnym i lekom.


oprac. mos

Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB