Mała czarna, latte, espresso. Pij kawę, będziesz... zdrowszy?

2016-09-29 08:23:53 (ost. akt: 2016-09-29 12:46:04)
Mała czarna, latte, espresso. Pij kawę, będziesz... zdrowszy?

Zdjęcie jest tylko ilustracją do tekstu.

Autor zdjęcia: ad

Jej smak i aromat znają wszyscy. Kawa, poza jej oczywistymi walorami smakowymi i zapachowymi, ma także pozytywny wpływ na nasz organizm i to nie tylko w formie napoju. Międzynarodowy Dzień Kawy to dobra okazja, żeby dowiedzieć się, skąd kawa pochodzi, co nam daje i jak należy ją pić.

Owoce kawowca wykorzystywano kulinarnie już w I tysiącleciu p.n.e. w Etiopii, gotując z dodatkiem masła i soli. Prawdopodobnie w XIII-XIV wieku arabscy kupcy przywieźli ją do Jemenu, gdzie odkryto sposób prażenia ziaren i parzenia kawy. Wraz z ekspansją Arabów, zwyczaj picia tego napoju rozpowszechnił się na całym Bliskim Wschodzie, choć początkowo budził wiele kontrowersji, przez pewien czas był nawet zakazany. Do Europy kawa dotarła w ok. XVI wieku, zaś w Polsce pojawiła się ok. XVII wieku.

Tak czy inaczej, za czasem ludzie na całym świecie przekonali się do płynu o ciemnej barwie, charakterystycznym, gorzkim smaku i przyjemnym aromacie i dziś kawa należy do najczęściej spożywanych napojów na świecie. Pijemy ją na różne sposoby – od zwykłego zalewania wrzątkiem mielonych ziaren, poprzez aromatyczną kawę z ekspresu przelewowego czy ciśnieniowego, po klasyczny napój przyrządzany „po turecku”, czyli w formie zagotowanych, świeżo zmielonych ziaren kawowca.



Dodaje energii i poprawia nastrój


Najbardziej cenionym i zarazem kontrowersyjnym składnikiem kawy jest kofeina, która odpowiada za pobudzające działanie tego napoju. To środek psychoaktywny, stymulujący układ nerwowy, dzięki czemu po dostarczeniu jej organizmowi czujemy się mniej zmęczeni, mamy więcej energii i możemy się lepiej skoncentrować. Jest to związane ze zwiększonym wydzielaniem dopaminy, czyli hormonu wywołującego uczucie zadowolenia. Kofeina zaczyna działać już po 15-30 minutach od wypicia filiżanki kawy, ale, co ciekawe, największe jej stężenie we krwi występuje dopiero po 3 godzinach od podania.

Pobudza i... odchudza


Pobudzenie i poprawa koncentracji to najważniejsze efekty picia kawy, jednak nie wszystkie. Kawa może nam pomóc także np. w odchudzaniu, ponieważ kofeina przyspiesza metabolizm i spalanie tłuszczu. Ze względu na to działanie kofeinę wykorzystuje także przemysł kosmetyczny, dodając ją do preparatów zwalczających cellulit. Kawowy "kosmetyk" można także wykonać samodzielnie, dodając grubo mielone ziarna do żelu pod prysznic i tym samym tworząc antycellulitowy pelling do ciała.

Poza kofeiną w kawie znajdziemy także m.in. witaminy z grupy B, kwasy organiczne i tłuszczowe oraz antyoksydanty, które neutralizują wolne rodniki i usprawniają system obronny organizmu. Dzięki temu kawa może mieć znaczenie także w profilaktyce nowotworów. Badacze udowodnili, że wyższy poziom przeciwutleniaczy mają palone ziarna kawy.

Nie pij kawy rano


Jak jednak pić kawę, żeby przyniosła nam jak najwięcej korzyści? Wydawałoby się, że nie ma nic lepszego niż mała czarna z samego rana, tuż po przebudzeniu, a tymczasem picie kawy w ten sposób to błąd! Kiedy się budzimy, nasz organizm wytwarza duże ilości kortyzolu, czyli hormonu stresu, który działa, podobnie jak kawa, pobudzająco. W związku z tym dodatkowe stymulowanie układu nerwowego mija się z celem i jedynie zwiększa tolerancję organizmu na kofeinę. Kortyzol wytwarza się w dużych dawkach także ok. 12:00-13:00 i 17:30-18:30. Wówczas również lepiej zrezygnować z picia kawy, choć podane godziny zależą oczywiście od indywidualnego trybu życia.

Ile można wypić?


Kawa ma wiele zalet, jednak, jak ze wszystkim, nie należy z nią przesadzać. Zalecana dzienna ilość kofeiny dla dorosłego człowieka wynosi ok. 500 mg, co równa się czterem filiżankom kawy. Lepiej nie przekraczać tej granicy, bo mogą wystąpić niepożądane objawy, takie jak bezsenność, nadciśnienie czy uczucie niepokoju. Kobiety w ciąży nie powinny przekraczać połowy zalecanej ogólnej dawki – dwie filiżanki dziennie uznawane są za dla nich bezpieczną ilość. Większe spożycie kawy przez ciężarną może być niebezpieczne dla płodu, choć badania na tym polu wciąż są dosyć nieprecyzyjne.

Popularne rodzaje kawy:

Espresso - klasyczna włoska kawa, bardzo mocna, podawana w małych filiżankach o pojemności 50-70 ml. Ze względu na bardzo gorzki smak często serwuje się ją ze szklanką wody. Istnieją odmiany espresso: espresso lungo (czyli espresso przedłużone, z większą ilością wody) oraz espresso ristretto (mocniejsze, bardziej skoncentrowane).

Cappuccino - popularny napój, składający się z trzech części: espresso, ciepłego mleka oraz mlecznej piany. Klasyczne włoskie cappuccino pija się w większych, porcelanowych filiżankach o pojemności 150-200 ml. Nazwa tego rodzaju kawy pochodzi od koloru habitów noszonych przez mnichów z zakonu kapucynów.

Caffe latte - kawa z mlekiem w proporcjach 1/3 kawy espresso i 2/3 ciepłego, lekko spienionego mleka, podawana w wysokich szklankach. We Włoszech pijana tradycyjnie do śniadania.

Mocha - jeden z wariantów caffe latte. Do espresso dodaje się czekolady, następnie mleko i mleczną pianę.

Americano - espresso zalewane gorącą wodą. Proporcje kawy i wody różnią się w zależności od upodobań.

Caffe machiatto - espresso z niewielką ilością spienionego mleka, ciepłego lub zimnego.


jm

Jak często pijesz kawę?
pokaż wyniki »

Komentarze (4) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. wolf #2076430 | 83.9.*.* 30 wrz 2016 06:23

    Najlepsza wiejska (z fusami)

    ! - + odpowiedz na ten komentarz

  2. Jak w końcu to jest? #2076259 | 188.146.*.* 29 wrz 2016 19:47

    To o której mogę wypić tą kawę , z artykułu wynika że wogóle.

    ! - + odpowiedz na ten komentarz

  3. Szwedzi mają dobrą kawę #2075755 | 46.113.*.* 29 wrz 2016 10:49

    I piją jej najwięcej w Europie.

    Ocena komentarza: warty uwagi (2) ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)