Czy weganizm jest naprawdę zdrowy?

2016-11-01 08:00:00 (ost. akt: 2016-10-28 13:01:51)
Czy weganizm jest naprawdę zdrowy?

Zdjęcie jest tylko ilustrajcą do tekstu

Autor zdjęcia: pixabay.com

Wegetarianizm polega na niejedzeniu mięsa, weganie natomiast rezygnują z wszystkich produktów pochodzenia zwierzęcego, w tym z nabiału i jaj. Jednak czy tak radykalna dieta jest naprawdę zdrowa i czy każdy może ją stosować? Dziś jest dobry moment, aby się tego dowiedzieć, bo 1 listopada obchodzimy Światowy Dzień Wegan.

Dietę wegańską stosują nie tylko ekolodzy czy miłośnicy zdrowego stylu życia, ale również osoby, które chcą schudnąć lub poprawić swój stan zdrowia. Ma ona wiele zalet, bo pomaga zarówno zrzucić zbędne kilogramy, jak i zwalczać choroby, np. cywilizacyjne. Jednak na czym dokładnie polega weganizm?

Weganie spożywają potrawy wyłącznie pochodzenia roślinnego. U podstawy piramidy żywieniowej znajdują się produkty na bazie zbóż, takich jak pszenica, proso, owies, ryż, żyto, a także owoce i warzywa. Środkowy poziom to rośliny strączkowe, grzyby, orzechy, glony morskie oraz rośliny oleiste, czyli słonecznik, sezam, siemię lniane i pestki dyni. W tej samej grupie znajdują się zamienniki sera oraz mleka krowiego i koziego, najczęściej jest to mleko sojowe lub ryżowe oraz tofu, czyli ser twarogowy produkowany z mleka sojowego. Na samej górze piramidy znajdują się produkty, które należy ograniczyć, ale nie wykluczyć. Chodzi tu o kawę, herbatę i cukier.

Weganie przywiązują też wagę do sposobu przygotowania potraw. Jeśli jest to możliwe, to spożywają produkty na surowo. Jeżeli potrawy wymagają obróbki termicznej, to zazwyczaj są one gotowane, ale pamiętajmy, że w ten sposób pożywienie traci część witamin i składników mineralnych.

Bez wątpienia dieta wegańska jest zdrowa. Przede wszystkim pomaga schudnąć, ale również zmniejsza ryzyko wystąpienia nadciśnienia, chorób układu krążenia, kamicy żółciowej i pęcherzyka żółciowego, zaparć, hemoroidów, próchnicy zębów, cukrzycy typu II, a nawet niektórych nowotworów, m.in. sutka, płuc i jelita grubego.

Niestety, jeśli menu jest nieodpowiednio skomponowane, to może dojść do niedoborów energetycznych oraz niedoborów wielu składników odżywczych: białka, witaminy B12, witaminy D, wapnia, żelaza i cynku. Szkodliwe dla zdrowia mogą być również pozostałości środków ochrony roślin i nawozów. Nieprawidłowo zbilansowana dieta może też prowadzić do anemii, krzywicy, niedożywienia białkowego, zaburzeń neurologicznych, zaburzeń miesiączkowania, woli tarczycowych, osteoporozy i osteomalacji, czyli zmiękczenia kości. Nadmiar błonnika w diecie może z kolei powodować biegunkę. U dzieci w skrajnych przypadkach może nawet dojść do niedorozwoju fizycznego i umysłowego.

Weganizm nie jest wskazany dla dzieci i młodzieży. Aby mogły się one prawidłowo rozwijać, to najlepiej stosować u nich dietę laktoowowegetariańska, w której można spożywać jaja, mleko i jego przetwory oraz miód.

Aby zapobiec niedoborom składników odżywczych, to można doustnie przyjmować witaminę B12. Witaminę D z kolei naturalnie można dostarczyć do organizmu dzięki przebywaniu na słońcu. W okresie jesienno-zimowym należy przyjmować suplement tej witaminy. Białko uzupełnić można spożywając soję, soczewicę, bób, groch, fasolę, orzechy oraz produkty zbożowe i nasiona.

Natomiast źródłem wapnia jest mleko sojowe, zielone warzywa liściaste, rośliny strączkowe, nasiona sezamu, figi, glony i orzechy. Te ostanie dodatkowo bogate są w żelazo. Wapń w szpinaku, burakach liściastych i botwinie słabo się wchłania, wiąże się ze szczawianami i jest wydalany z organizmu. Dlatego tych produktów nie powinno się stosować jako źródła tego pierwiastka.

Nagłe przejście z tradycyjnego żywienia na weganizm nie jest wskazane. Organizm trzeba stopniowo przyzwyczajać do zmiany, czyli powoli zmniejszać ilość spożywanego mięsa. Słodycze można zastąpić owocami. Należy też zmienić sposób przygotowywania potraw. W weganizmie nie je się dań smażonych, ale gotowane i duszone lub surowe produkty.

mos

Komentarze (5) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. tak weganizm #2234337 | 178.36.*.* 29 kwi 2017 11:15

    naprawdę weganizm jest ZDROWY :)

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) ! - + odpowiedz na ten komentarz

  2. A rebours #2202484 | 178.235.*.* 15 mar 2017 13:08

    Wszytko ma swoje granice. Dieta ma być dietą. Zdrowe jedzenie - niezwykle relatywne pojęcie w tych czasach - ma sens. Problemem jest najczęstsze łączenie promowanych ideologii z dietami. I to jest często wręcz infantylne, a i zupełnie niepotrzebne w jedzeniu. Poza tym lansowane jako zdrowe - warzywa, które kupujemy (nieważne gdzie i za ile itd.) to hm...;-)))

    ! - + odpowiedz na ten komentarz

  3. Rafael #2112833 | 91.197.*.* 15 lis 2016 08:33

    Jestem wegetarianinem od 14 lat. Osoby, które piszą na ten temat, jeśli nie są wegetarianami, w mojej ocenie są niewiarygodne. By ocenić, taki sposób odżywiania, należy go samemu stosować. Początkującym wegetarianom, sugeruję wprowadzanie znacznych ilości oliwy, która zastępuje tłuszcze pozyskiwane z zwierząt. Oliwa, nasiona strączkowe, zboża, warzywa, owoce, to jest właściwa kolejność. Dieta wegańska, to jest fundament zdrowego człowieka. Nie będę tu pisał na temat mięsa i sposobu jego hodowli.

    Ocena komentarza: warty uwagi (2) ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. Ulta #2109259 | 46.171.*.* 9 lis 2016 13:29

      Jestesm weganka od 12 lat, wyniki mam swietne. Duzo czytam, jak uzupelniac diete, by nie było niedoborów. Wiele ciekawych informacji, znajduje na blogu terapiasokami.pl/pl/blog , polecam wszystkim, nie tylko weganom...

      Ocena komentarza: warty uwagi (1) ! - + odpowiedz na ten komentarz