Lekarze nie będą już reklamować suplementów diety

2017-01-12 10:36:12 (ost. akt: 2017-01-12 11:07:56)
Lekarze nie będą już reklamować suplementów diety

Zdjęcie jest tylko ilustracją do tekstu.

Autor zdjęcia: pixabay.com

Koniec z lekarzami reklamującymi suplementy diety. Branża opracowała autoregulację, by uporządkować i wprowadzić wysokie standardy dotyczące sposobu komunikacji, promocji i reklamy. Kodeks Dobrych Praktyk Reklamy Suplementów Diety ma zapewnić konsumentowi rzetelną i jasną informację dotyczącą tej kategorii produktów spożywczych.

- W ostatnim czasie było dosyć sporo dyskusji na temat reklam suplementów diety. Przede wszystkim budziło obawy użycie lekarzy, farmaceutów, osób w białych fartuchach w reklamach suplementów diety, co było odbierane przez konsumentów jako sugerowanie może właściwości leczniczych tych produktów. Branża dostrzegła ten problem i postanowiła autoregulacją, czyli narzuceniem sobie wewnętrznych pewnych standardów wykraczających poza przepisy prawa, wyeliminowanie takich praktyk – mówi Katarzyna Suchoszek-Łukaniuk, prezes zarządu, Krajowa Rada Suplementów i Odżywek.

Autoregulacja, nazwana Kodeksem Dobrych Praktyk Reklamy Suplementów Diety, została stworzona przez Krajową Radę Suplementów i Odżywek POLFARMED – Polską Izbę Przemysłu Farmaceutycznego i Wyrobów Medycznych, PASMI – Polski Związek Producentów Leków Bez Recepty, oraz SUPLEMENTY POLSKA – Związek Producentów i Dystrybutorów.

Kodeks Dobrych Praktyk Reklamy Suplementów Diety to zbiór dobrych praktyk w zakresie reklamy i odpowiedź branży na dyskusje dotyczące reklam produktów i ich odbioru przez konsumentów. Główny problem jaki dostrzegali zarówno decydenci, jak i branża suplementów diety, to brak zrozumienia przez konsumentów różnicy między suplementem diety a lekiem. Sytuacja wymagała, aby branża sama zadbała o właściwy sposób komunikacji, a także o edukację konsumenta w tym zakresie. Jednocześnie Ministerstwo Zdrowia i instytucje kontrolujące rynek suplementów już od dłuższego czasu oczekiwały uporządkowania kwestii reklam suplementów diety.

Autoregulacja wprowadza standardy uszczegóławiające obecnie obowiązujące przepisy prawa i niejednokrotnie wykraczające ponad nie. W Kodeksie Dobrych Praktyk Reklamy Suplementów Diety znalazły się rozwiązania ukierunkowane na zwiększenie świadomości konsumentów oraz na uporządkowanie sposobu komunikacji reklamowej, a branża otrzymała narzędzia do eliminowania reklam naruszających zaufanie do tej kategorii produktów.

Autoregulacja rynku suplementów diety to pierwsze tak szerokie porozumienie branżowe w kwestii dobrych praktyk reklamowych. Firmy będące członkami inicjatorów autoregulacji posiadają ok 80 % udziału w rynku reklam suplementów diety.

Suplementy diety to kategoria środków spożywczych, których zadaniem jest dostarczenie ważnych dla zdrowia substancji odżywczych. Przeznaczone są dla konsumentów świadomych własnych potrzeb dietetycznych i niedoborów oraz stanu swojego organizmu. Reklama suplementu diety powinna wskazywać wyraźnie na kategorię produktu i jego charakter, odmienny od leku.

Kodeks Dobrych Praktyk Reklamy zawiera szereg zapisów, które wzmacniają obowiązujące przepisy prawa i nakładają na reklamodawców dodatkowe obowiązki w tym zakresie. Jak będą wyglądać nowe reklamy suplementów diety?
Kodeks wprowadza m.in.:
- ustanowienie obowiązku umieszczania nazwy kategorii „suplement diety” w reklamie w prawym dolnym rogu. Ułatwi to identyfikację produktu konsumentowi. A w reklamach radiowych - obowiązek dwukrotnego zaznaczenia nazwy kategorii;
- zakaz wykorzystywania wizerunku lub rekomendacji lekarza czy farmaceuty
- zakaz odnoszenia się w reklamie do chorób, sugerując właściwości lecznicze produktu. (Należy jednak podkreślić, że zgodnie z obowiązującym prawem, a co najważniejsze, zgodnie z istotą produktu jakim jest suplement diety, dozwolone jest odnoszenie się ̨ do profilaktyki, w ramach zatwierdzonych oświadczeń zdrowotnych o zmniejszaniu ryzyka choroby, art. 14 Rozporządzenia 1924/2006)

Wypracowanie Kodeksu Dobrych Praktyk Reklamy Suplementów Diety było wynikiem kilkumiesięcznych negocjacji w środowisku branżowym. Kodeks może stać się elementem edukacji konsumentów w zakresie suplementacji, o ile jego zapisy będą respektowane przez reklamodawców i wpłyną na jakość reklam suplementów diety. Według regulatora, pozytywne sygnały z rynku, świadczące o skuteczności autoregulacji, mogą być podstawą do ograniczania zamiaru wprowadzania dodatkowych regulacji w tym zakresie.


newsrm.tv

Komentarze (1) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. TeX #2158201 | 83.6.*.* 12 sty 2017 14:17

    Polecam także lekarzom dokształcenie się na temat cholesterolu i rzekomym ryzykiem chorób z miażdżycą na czele. Wciskanie pacjentom leków ze statynami. Pierwsze co robimy to badamy poziom homocysteiny. Leczenie jest tanie także chyba nie na rękę korporacjom i przejupionym lekarzom :)

    Ocena komentarza: warty uwagi (2) ! - + odpowiedz na ten komentarz