Jak przyszła mama powinna zadbać o zdrowie swoje i swojego dziecka

2017-04-20 12:00:00 (ost. akt: 2017-04-25 12:35:29)
Jak przyszła mama powinna zadbać o zdrowie swoje i swojego dziecka

Autor zdjęcia: Fotolia.com

Właściwe żywienie kobiety w ciąży ma ogromne znaczenie dla niej i rozwijającego się w jej łonie dziecka. Dieta bogata w mikro- i makroelementy pozwoli przyszłej mamie cieszyć się zdrowiem, lecz także prawidłowym rozwojem jej dziecka.

Odpowiedni skład oraz jakość diety przyszłej mamy mają kluczowe znaczenie dla dziecka, ponieważ wpływają na kształtowanie się m.in. jego metabolizmu. Co więcej, organizm kobiety zaopatruje płód w cenne składniki, czerpiąc z zapasów ustrojowych matki, dlatego zapasy te muszą być na bieżąco uzupełniane poprzez odpowiednie żywienie. Poza właściwą dietą, równie ważnym elementem dbałości o zdrowie jest aktywność fizyczna.

Kobieta w ciąży nie tylko powinna dbać o prawidłowe menu, ale również nie może zapominać o ruchu. Należy podkreślić, że zarówno dieta kobiety ciężarnej, jak i jej aktywność fizyczna powinna być konsultowana z lekarzem prowadzącym ciążę.


W diecie przyszłej mamy ważną rolę odgrywa kwas foliowy. Odpowiada on za prawidłowy rozwój płodu w zakresie tworzenia układu nerwowego i wpływa na geny kontrolujące funkcje poznawcze.

Co więcej foliany, w tym kwas foliowy, pomagają również w prawidłowej syntezie aminokwasów, produkcji krwi, a także w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego i utrzymaniu prawidłowych funkcji psychologicznych.

Jednym ze sposobów uzupełnienia kwasu foliowego może być szklanka soku pomarańczowego, która pokrywa jedną czwartą dziennego zapotrzebowania na ten składnik. Innym ważnym elementem składowym diety kobiety w ciąży jest magnez. Pierwiastek ten zapobiega przedwczesnym skurczom macicy.
Dużą zawartość magnezu znajdziemy w pełnoziarnistych produktach zbożowych. Jednak nie każdy wie, że dobrym źródłem magnezu są również warzywa, szczególnie strączkowe, i owoce.

Niedobory w diecie mogą prowadzić do anemii. Odpowiednio ułożona dieta, bogata w mięso oraz jaja, warzywa i owoce z dużą zawartością witaminy C, która poprawia przyswajalność żelaza, jest sposobem na zapobieganie anemii. Zapotrzebowanie na żelazo w ciąży wzrasta i wynosi ok. 30 mg na dobę.

Żelazo znajdziemy w podrobach, czerwonym mięsie, tuńczyku, łososiu, żółtkach jajek, a także w produktach roślinnych - z nich najlepszym źródłem są np. sok z buraka, marchewki czy pomidory, suszone morele i herbata z pokrzywy.
Wszelkie substancje, których kobieta w ciąży dostarcza swojemu organizmowi, powinny w jak największym stopniu pochodzić z naturalnych produktów.
Przykład może stanowić marchewka, która jest bogata w beta-karoten, czyli prowitaminę A.

Wystarczy zjeść 200 g marchewki, by zapewnić dzienną dawkę witaminy A.


Z kolei jabłko i sok jabłkowy to źródło składników mineralnych, które regulują gospodarkę elektrolitową organizmu oraz związków polifenolowych, chroniących organizm przed wpływem wolnych rodników. Jedno średniej wielkości (ok. 200 g) jabłko dziennie lub np. szklanka soku jabłkowego zapewnia aż 220 mg potasu, od 50 do 100 mg polifenoli w soku mętnym.

Ważną, z punktu widzenia okresu ciąży, jest witamina B6, która wraz z magnezem bierze udział w skurczu mięśni, a więc w ciąży będzie pełnić rolę profilaktyczną w zakresie przedwczesnych skurczy macicy, bogatym owocem w witaminę B6 jest banan.

Nie zaleca się, aby przyszła mama spożywała produkty mięsne bez obróbki termicznej, niepasteryzowane soki i mleko, czy np. surowe jaja. Jest to istotne, ponieważ np. proces pasteryzacji soków zapewnia zniszczenie drobnoustrojów i enzymów, które pozostawione w soku będą prowadzić do naturalnego procesu psucia i mogą stanowić zagrożenie dla zdrowia przyszłej mamy i jej dziecka.
Kr



Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB