5 roślin, które cię wzmocnią

2017-05-11 08:00:00 (ost. akt: 2017-05-10 14:03:26)
5 roślin, które cię wzmocnią

Zdjęcie jest tylko ilustracją do tekstu

Autor zdjęcia: pixabay.com

Pogoda w maju nas nie rozpieszcza. Brak słońca i ciągłe opady deszczu sprawiają, że czujemy się osłabieni i senni. Na szczęście w sklepach znajdziemy rośliny, które dodadzą nam siły i energii. Sprawdź, co jeść, aby poczuć się lepiej.

1. Burak - warzywo jest bogatym źródłem witamin i minerałów. Dostarcza organizmowi potasu, żelaza, fosforu, wapnia, kwasu foliowego, magnezu oraz witaminy A, B i C. Zawarte w burakach barwniki, m.in. betaina jest silnym przeciwutleniaczem, który kilkukrotnie zwiększa przyswajanie tlenu przez komórki. Sok z buraków wzmacnia po chorobie, przyspiesza produkcję czerwonych krwinek i zapobiega infekcjom a także uwalnia od nieprzyjemnych dolegliwości jak kaszel czy zgaga. Ważne, aby sok wypić od razu po przygotowaniu, bo dłużej przechowywany traci swoje cenne właściwości.

2. Aloes - nie tylko skutecznie nawilża skórę, ale także poprawia odporność organizmu. Zawiera wiele minerałów oraz witaminy A, C, E, B1, B2, cholinę, niacynę i kwas foliowy. Działa bakteriobójczo i przeciwzapalnie. Dodatkowo redukuje ilość niekorzystnych bakterii w jelitach. Aloes zwiększa odporność ze względu na zawarte w nim przeciwutleniacze, które pomagają w zwalczaniu wolnych rodników, co spowalnia procesy starzenia się organizmu. Zaś sok z aloesu zawiera polisacharydy, które pobudzają komórki żerne układu odpornościowego i niszczą drobnoustroje.

3. Żeń-szeń - najcenniejszym składnikiem rośliny są glikozydy saponinowe, które pobudzają do pracy limfocyty, a te zabijają drobnoustroje i zwiększają odporność na infekcje. Żeń-szeń korzystnie wpływa także na kortyzol, tzw. hormon stresu oraz zaopatruje narządy w tlen. Dzięki roślinie mamy więcej energii, a nasz organizm jest skłonny do większego wysiłku fizycznego i umysłowego.

4. Granat - jego pestki skutecznie usuwają trujące związki z organizmu. Wszystko za sprawą przeciwutleniaczy, które ograniczają niekorzystny wpływ toksyn. Mają także zbawienny wpływ na skórę, opóźniając jej starzenie i działają przeciwzapalnie. Łyżeczkę syropu przygotowanego z tego owocu można dodawać do każdej herbaty.

5. Czystek - wykorzystywany jest w ziołolecznictwie od lat. Zawiera polifenole, czyli przeciwutleniacze zwalczające wolne rodniki i hamuje powstawanie stanów zapalnych w organizmie. Działa przeciwbakteryjnie. Co ciekawe, olejek z czystka kreteńskiego ogranicza wzrost bakterii boreliozy.

– Wiosna to czas, kiedy nasza kuchnia nabiera barw, a nasza dieta powinna wzbogacić się o wartościowe produkty – warzywa, owoce, zioła. Mają one coraz więcej wartości odżywczych i są coraz smaczniejsze, dlatego warto włączyć je do swojego jadłospisu. Ważne też, żeby posiłki nie były ciężkostrawne. Stawiajmy na potrawy pieczone, duszone, grillowane i gotowane, ewentualnie smażone na niewielkiej ilości tłuszczu. Zrezygnujmy z potraw smażonych na głębokim tłuszczu i panierowanych. Po spożyciu ciężkostrawnego posiłku organizm będzie wykorzystywał duże ilości energii i czasu na trawienie i przyswajanie składników odżywczych w porównaniu do produktu lekkostrawnego. Jeśli będziemy stawiać na produkty bardziej lekkostrawne to wpłynie korzystnie na nasze samopoczucie a organizm tą nadwyżkę energii będzie mógł wykorzystać na inne czynności – mówi Aleksandra Pasich, dietetyk z Olsztyna.

– Na pewno należy ograniczyć słodycze. Dają nam one „pozorną” energię ale tylko na chwilę, bo poziom glukozy się podwyższa i wtedy czujemy się lepiej ale nagle gwałtownie spada co powoduje senność i brak energii do działania. Zamiast tego zjedzmy jakiś owoc o niskim indeksie glikemicznym, np. grejpfrut, kiwi. Poziom glukozy będzie na w miarę stałym poziomie i nie będziemy ospali. Jako dodatek do obiadów ograniczmy ziemniaki na korzyść większej ilości kasz, makaronów pełnoziarnistych i brązowego ryżu. Starajmy się, aby dieta była różnorodna, żebyśmy byli w stanie dostarczyć wszystkich potrzebnych nam składników. Dzięki temu będziemy mieli lepsze samopoczucie – wyjaśnia ekspert.

– Zaczyna się właśnie sezon na szparagi, które są skarbnicą witamin. Warto je włączyć do diety, bo są bogate w witaminę C, A i E, kwas foliowy, potas i wapń – dzięki ich spożywaniu możemy opóźnić procesy starzenia organizmu, wpłynąć na regenerację uszkodzonych komórek, polepszyć stan skóry, włosów i paznokci a także wzmocnić odporność organizmu – dodaje.

Warto też włączyć zielone koktajle do swojej diety, które zwiększą odporność organizmu i pozwolą na usunięcie szkodliwych produktów przemiany materii oraz przyspieszenie naszego metabolizmu.

Koktajl ze szpinakiem na odporność:
- garść szpinaku
- 1 pomarańcza
- 2 jabłka
- pół cytryny
Wszystkie składniki zblendować i gotowe!


mos

Komentarze (2) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. kaśka #2252870 | 89.64.*.* 25 maj 2017 22:07

    koktajle super sprawa :) i świeże warzywa. fajne przepisy widziałam tu:blog.impel.pl/wiosenne-koktajle-propo zycje-do-biura mam nadzieję,że uda mi się dołączyć je do diety :)

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) ! - + odpowiedz na ten komentarz

  2. Hanna #2242709 | 95.108.*.* 11 maj 2017 14:41

    modrzew dahurski bym dodała do tej listy

    ! - + odpowiedz na ten komentarz