Witamina D jest cenna jak złoto

2017-10-14 08:00:00 (ost. akt: 2017-10-12 09:06:10)
Wygodnym rozwiązaniem są preparaty zawierające witaminę D i K2

Wygodnym rozwiązaniem są preparaty zawierające witaminę D i K2

Autor zdjęcia: Dvitum.pl

Witamina D jest bardzo ważna dla naszego organizmu i to od pierwszych chwil życia, aż do jego kres. Niestety, trudno ją dostarczyć z pokarmem. Niektórzy twierdzą, że jest cenna i rzadka jak złoto. Jak ją pozyskać?

Witaminy i związki mineralne są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Większość z nich dostarczymy z pokarmem, inne, jak np. witaminę D warto suplementować.

Witamina D (hormon steroidowy, wytwarzany z cholesterolu znajdującego się w organizmie podczas kontaktu skóry ze słońcem), to witamina, której niedobór jest bardzo powszechny nawet w wysoko rozwiniętych społeczeństwach. Jedną z przyczyn jest małe nasłonecznienie. Dotyczy to zwłaszcza mieszkańców Europy Północnej.
Po drugie, witamina D występuje w bardzo nielicznych produktach spożywczych, takich jak żółtko jaj albo tłuste ryby, m.in. łosoś, węgorz czy dorsz.

Dzieci powinny dostać witaminę D niemal zaraz po urodzeniu. Witamina D zapobiega krzywicy, wspomaga proces rozwoju tkanki kostnej, korzystnie wpływa na system nerwowy oraz serce.
Maluchy z niedoborem witaminy D3 cierpią na próchnicę, rozmiękanie kości potylicy, a ich układ mięśniowy nie funkcjonuje prawidłowo.


Początkowo witaminę D podawano dzieciom w formie tranu, ponieważ obecność tłuszczu dodatkowo zwiększała przyswajanie tego cennego związku przez organizm. Obecnie zaleca się jednak podawanie tranu sporadycznie bądź okresowo. Najmłodsze dzieci, jeśli karmione są mlekiem modyfikowanym, nie muszą przyjmować dodatkowych dawek witaminy D – preparaty takie zawierają ją w odpowiednich ilościach. Natomiast dla maluchów karmionych piersią rekomendowana dawka to 400IU. Witaminę D należy podawać niemowlętom od 8 dnia i nie przerywać do końca życia.

Innowacją są suplementy, w których witamina D3 oraz K2 rozpuszczone są w oleju lnianym.


Osoby dorosłe również nie powinny zapominać o odpowiedniej suplementacji witaminy D. Wśród dobroczynnych właściwości tego związku wymienia się ochronę przed stanami zapalnymi, redukcję ryzyka zachorowania na osteoporozę, łagodzenie stanów depresyjnych, zmniejszenie ryzyka wystąpienia cukrzycy typu 1, a także ochronę przed zawałami.
Niedobory witaminy D mogą powodować choroby tarczycy, reumatyzm, a nawet nowotwory.

Zatem, komu jest potrzebna witamina D? Wszystkim. Kobietom w ciąży, dzieciom, osobom dorosłym, osobom otyłym oraz seniorom. Każda z wymienionych grup ma inne zapotrzebowanie. Kobiety w ciąży powinny przyjmować od 1500-2000 j.m, dzieci od 600-1000 j.m, osoby dorosłe od 800 do 1000 j.m., a osoby otyłe i seniorzy od 1600 do 2000 jednostek.

Jak jedna wybrać preparat, aby był skuteczny no i nie zaszkodził? Witaminę D, aby była skuteczna, należy przyjmować ją wraz z witaminą K. Dlaczego? Suplementacja witaminy D zwiększa przyswajanie wapnia. Często jednak może się on gromadzić w nieodpowiednich, np. w tętnicach czy stawach, prowadząc do niebezpiecznych zwapnień. Zapobiega temu witamina K2, która dla wapnia działa jak „drogowskaz” kierując go tam, gdzie jest najbardziej potrzebny — do kości, które wzmacnia i chroni przed uszkodzeniami. Kr



Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB