Na kwaśną minę weź cytrynę

2018-01-06 12:00:00 (ost. akt: 2018-01-08 06:16:29)
Na kwaśną minę weź cytrynę

Autor zdjęcia: Pixabay.com

Po noworocznych szaleństwach mamy prawo czuć się nieco osłabieni. Ból głowy, niedospanie... Dobre samopoczucie to podstawa codziennego funkcjonowania. Powrót do obowiązków może sprawić, że znowu zapomnimy o witaminach.

Jeśli w ostatnim czasie mało spałeś, przejadałeś się, piłeś nieco więcej alkoholu, to teraz przyszłą pora na zwolnienie tempa i odnowę. Sposobów jest wiele, ale zacznijmy od podstawowych.

Przede wszystkim pamiętajmy o witaminach i minerałach. To od ich zrównoważonego poziomu zależy dobra praca całego naszego organizmu.
Po pierwsze witamina C. Bierze ona udział w wydzielaniu hormonów, uczestniczy w syntezie aminokwasów, ochronie innych witamin przed utlenieniem, a także aktywacji kwasu foliowego. Bardzo ważną funkcją witaminy C jest hamowanie tworzenia związków rakotwórczych. Co więcej, jest niezbędna dla prawidłowego wchłaniania wapnia oraz transportu żelaza we krwi.
Witamina C ułatwia wytwarzanie się ciał odpornościowych, współuczestniczy w wytwarzaniu kolagenu i utrzymaniu jego wysokiego poziomu, przyspiesza gojenie się ran i zrastanie kości, uczestniczy w wielu procesach metabolicznych jako substancja przenosząca elektrony, uczestniczy w metabolizmie tłuszczów, kwasów żółciowych i cholesterolu, zapobiega powstawaniu krwotoków, sińców, krwawień dziąseł, wpływa na sprawność serca i układu krwionośnego oraz na obniżenie ciśnienia krwi, ułatwia przyswajanie żelaza, wychwytuje wolne rodniki.

Objawami niedoboru witaminy C są m.in.: męczenie się, bóle stawów, spadek odporności. Skutki niedoboru tej witaminy mogą przyczynić się do zmniejszenia odporności, niedokrwistości, występowania szkorbutu, który objawia się krwawieniem i obrzmieniem dziąseł, osłabienia naczyń włosowatych, powstawanie mikrowylewów, zaburzeń przemiany kwasów tłuszczowych, zaburzeń w wytwarzaniu kolagenu, bólów mięśni, spadku witalności i chęci do życia. (źródło: Bonavita)

Pamiętajmy także o miodzie. Dobroczynne właściwości miodu znane były już w starożytności. Dziś, gdy rynek przepełniony jest miodami różnych marek ważne jest, aby wybrać ten najwyższej jakości, który będzie miał korzystny wpływ na nasz organizm.
Należy więc wyszukiwać miody do produkcji których wykorzystywane są zbiory z najbardziej ekologicznych regionów kraju oraz z różnych zakątków świata, co daje gwarancję wyjątkowego smaku i licznych walorów zdrowotnych. Za ich sprawą możemy m.in., wzmocnić swój organizm, leczyć przeziębienie czy załagodzić podrażnienia skóry.

Witamina C nazywana jest witaminą życia. Warto więc zadbać o jej prawidłowy poziom w organizmie


Co niezwykle istotne, dzięki swojemu słodkiemu smakowi, miód może zastąpić w naszym codziennym jadłospisie niezbyt zdrowy cukier. Możemy dodawać go nie tylko do wszelkiego rodzaju wypieków czy deserów, ale również do sałatek, potraw mięsnych, zup, sosów, a nawet do dań rybnych.
Dziś do wyboru mamy miody: akacjowy, gryczany, lipowy, spadziowy, nektarowo-spadziowy, wrzosowy oraz najbardziej popularny - wielokwiatowym.
Wielokwiatowy charakteryzuje się łagodnym smakiem i aromatem wosku pszczelego. Dzięki temu, iż jest wysokokaloryczny doda nam energii i witalności jednocześnie wzmacniając nasz organizm. Właściwości wielokwiatowego eliksiru wykorzystywane są przy leczeniu alergii, kataru siennego, chorób serca oraz przeziębienia.

Duży wpływ na odporność naszego organizmu ma praca jelit, która niestety, często jest nieprawidłowa. Jak więc możemy sobie pomóc? Problemy z nieprawidłową pracą jelit są jedną z najczęstszych przypadłości osób starszych. Powodem tych problemów jest spowolniony metabolizm. Zdarza się również, że to ludzie młodzi borykają się z dokuczającym uczuciem ciężkości i zaparciami. Przyczynami takiego stanu jest siedzący tryb życia, praca za biurkiem i oczywiście nieodpowiednia dieta. O co, więc trzeba zadbać, aby usprawnić pracę jelit? Przede wszystkim należy pić dużo wody. Nie wolno zapominać o owocach i warzywach, które najlepiej spożywać na surowo, o ile nie ma do tego przeciwwskazań zdrowotnych.

Istotnym elementem diety są produkty zawierające dużo błonnika, np. otręby, siemię lniane, płatki owsiane i pełnoziarniste pieczywo. Poruszając tematykę jelit, nie można zapomnieć o probiotykach, czyli mikroorganizmach, które uzupełniają florę bakteryjną jelit wspomagając jej działanie. Poza zmianą nawyków żywieniowych i diety, które bez wątpienia usprawnią pracę jelit, możemy sięgnąć również po suplementy diety. Z szeregu dostępnych na rynku środków warto wybrać ten, którego składniki są odpowiednio dobrane gotowe preparaty.
Zanim jednak odwiedzimy aptekę, najpierw trzeba skonsultować się ze swoim lekarzem rodzinnym. Lekarz najlepiej nam doradzi, jaki kupić suplement. Kr

Pij na zdrowie!
Składniki: olej z oliwek, cytryna. Przygotowanie: do miseczki wlej 1 łyżkę oleju z oliwek i dodaj 1 łyżkę soku z cytryny. Dobrze wymieszaj i wypij na czczo.




Tagi:

Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB