Przygotuj mięśnie do szusowania

2018-01-27 06:00:00 (ost. akt: 2018-01-23 11:45:32)
Przygotuj mięśnie do szusowania

Autor zdjęcia: Pixabay.com

Narciarstwo biegowe to fantastyczna forma aktywności — coś pomiędzy biegiem a nordic walking. Ta forma sportu idealnie łączy wysiłek z wypoczynkiem. Jednak jak każdy sport, tak i tu narażeni jesteśmy na kontuzja i urazy.

Narciarstwo biegowe uważane jest za jeden z bezpieczniejszych sportów, dlatego zdobywa coraz więcej zwolenników. Ta forma aktywności fizycznej pozwala w prosty sposób utrzymać dobrą kondycję bez względu na wiek. Poza tym, zwiększa wytrzymałość i siłę. Technika biegu (lub chodu) na nartach biegowych w niewielkim stopniu różni się od naturalnego sposobu poruszania się.

Podczas uprawiania narciarstwa biegowego angażowane są praktycznie wszystkie stawy i grupy mięśni. Przy kroku klasycznym bardzo mocno pracują mięśnie pośladków, ud, łydek oraz brzucha. Bieganie na nartach jest również doskonałym sposobem na poprawę funkcjonowania układu krążenia i oddechowego.

W porównaniu z tradycyjnym narciarstwem czy snowboardem jest to sport, który nie naraża nas na groźne kontuzje. Dodatkowo pomaga rozładować napięcie i przynosi odprężenie psychiczne. Jak w każdej dyscyplinie może jednak wiązać się z urazami, zwłaszcza, jeśli nie jesteśmy odpowiednio przygotowani do podjęcia tego typu aktywności.

Podczas uprawiania narciarstwa biegowego angażowane są praktycznie wszystkie stawy i grupy mięśni.


Jeśli już dochodzi do kontuzji to najczęściej są to uszkodzenia stawu kolanowego i stopy. Zwykle nie są to urazy o poważnym charakterze. Dominują skręcenia lub stłuczenia. U niedoświadczonych, często upadających narciarzy, zdarzają się także kontuzje nadgarstków, łokci i barków.

Większość urazów u początkujących adeptów narciarstwa jest wynikiem braku właściwego przygotowania motorycznego oraz nieprawidłowego doboru sprzętu (m.in. złej długości nart czy nieodpowiednich rodzajów wiązań). Aby właściwie dobrać sprzęt należy wziąć pod uwagę takie parametry jak wzrost i ciężar ciała, a także warunki w których narty będą wykorzystywane czy stosowaną technikę.

Aby właściwie przygotować się do sezonu należy wcześniej rozpocząć trening. Najlepszą formą przygotowania do narciarstwa biegowego jest trucht i zajęcia na siłowni np. biegi na trenażerach, ćwiczenia sensomotoryczne.

Stosując trening sensomotoryczny wykonujemy ćwiczenia statyczne i dynamiczne w pozycjach niestabilnych (np. przy użyciu tzw. dysków ortopedycznych czy pompowanych piłek gimnastycznych), napinając przy tym przeciwstawne grupy mięśniowe.

Bardzo istotny jest też tzw. streching, czyli odpowiednie rozciągnięcie mięśni po każdym treningu, zarówno przygotowawczym jak też narciarskim. Warto pamiętać, aby treningi rozpoczynać stopniowo i stosować odpowiednio długie przerwy, pozwalające na całkowitą regenerację organizmu.


Jeśli pomimo wszystkich środków zapobiegawczych i podjętych wysiłków treningowych zdarzy nam się kontuzja to najważniejsze żeby zachować spokój i rozsądek. Nie powinniśmy obciążać uszkodzonej kończyny aż do momentu diagnozy. Warto jak najszybciej skonsultować się ze specjalistą, ponieważ skręcenia źle leczone lub nie leczone w porę mogą mieć długofalowe konsekwencje. Kr


Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB