Ważne tłuszcze w diecie seniora

2018-02-09 06:00:00 (ost. akt: 2018-02-09 08:13:55)

Ograniczane lub eliminowanie z diety tłuszczu nie zawsze sprzyja zdrowiu. Tłuszcze w organizmie pełnią ważne funkcje, m.in. budują i zapewniają elastyczność błon komórkowych, chronią serce, umożliwiają wchłanianie witamin.

Ważne tłuszcze w diecie seniora

Autor zdjęcia: Pixabay.com

Tłuszcze stanowią jeden z trzech podstawowych składników odżywczych. Szczególnie są one ważne w diecie osób starszych.
W nowej piramidzie zdrowego żywienia i aktywności fizycznej dla seniorów, przedstawionej w styczniu br. przez Instytut Żywności i Żywienia, tłuszcz znajduje się na wierzchołku piramidy. Osobom starszym zaleca się, aby jego spożycie nie przekraczało 30 proc. dziennego zapotrzebowania na energię. Co więcej, w dołączonych do piramidy rekomendacjach widnieje zalecenie, by ograniczać tłuszcze pochodzenia zwierzęcego i zastępować je roślinnymi olejami i miękkimi margarynami kubkowymi.

Tłuszcze w organizmie pełnią wiele ważnych funkcji, m.in. budują i zapewniają elastyczność błon komórkowych, chronią serce poprzez zapewnienie odpowiedniego stężenia i proporcji cholesterolu czy umożliwiają trawienie i wchłanianie witamin A, D, E, K. Dzienne spożycie tłuszczu zgodnie z normami żywieniowymi, powinno być dostosowane do potrzeb fizjologicznych człowieka zależnych nie tylko od płci i stanu zdrowia, ale również od wieku oraz etapu życia, na którym się znajdujemy. Dlatego dieta seniorów, czyli osób po 65. roku życia, nieco różni się od tej, zalecanej młodszym osobom.

Bardzo ważne jest, by osoby starsze zwracały uwagę na pochodzenie tłuszczów w produktach, które spożywają. Tłuszcze zwierzęce, zarówno te spożywane w postaci np. masła czy smalcu, jak i te obecne w przetworach mięsnych i mlecznych stanowią bogate źródło energii oraz witamin rozpuszczalnych w tłuszczach takich jak A,D,E oraz K, ale również cholesterolu i nasyconych kwasów tłuszczowych m.in. kwasu stearynowego, palmitynowego, mirystynowego i laurynowego. Ich nadmiar w diecie wpływa negatywnie na zdrowie – w surowicy krwi podwyższa poziom cholesterolu LDL tzw. złego cholesterolu, sprzyja rozwojowi miażdżycy, przyczynia się do wzrostu zapadalności na choroby sercowo-naczyniowe i choroby nowotworowe.

Z kolei częściowo utwardzone tłuszcze roślinne obecne np. w produktach cukierniczych czy koncentratach zup i sosów mogą zawierać niekorzystne dla zdrowia izomery trans kwasów tłuszczowych (TFA). TFA spożywane z żywnością przyczyniają się do rozwoju chorób sercowo-naczyniowych, w tym niedokrwiennej choroby serca, zwiększają również ryzyko wystąpienia cukrzycy typu 2. Warto zwrócić uwagę na fakt, że tłuszcze pochodzące od zwierząt przeżuwających również zawierają niewielkie ilości izomerów trans — mówi dr hab. n. farm., prof. nadzw. IŻŻ Hanna Mojska.

Aktualne zalecenia żywieniowe podkreślają, że w celu zachowania zdrowia tłuszcze zwierzęce należy zastępować olejami roślinnymi, szczególnie takimi, które są bogate w wielonienasycone kwasy tłuszczowe. Oleje najlepiej spożywać na zimno, jako dodatek do potraw, np. olejem rzepakowym, oliwą z oliwek z pierwszego tłoczenia, olejem lnianym. Do smażenia najlepiej stosować olej rzepakowy i oliwę z oliwek.

Eksperci polecają również spożycie orzechów (laskowych, włoskich, migdałów, nerkowców) i nasion (jak słonecznik czy dynia) – należy jednak pamiętać, aby uważać na wielkość porcji (1 porcja = mała garść). Kr / źródło: „Poznaj się na tłuszczach”

EKSPERT
dr Hanna Mojska
Fot. pozbajsienatluszczach.pl
dr Hanna Mojska
dr Hanna Mojska, prof. nadzw. Instytutu Żywności i Żywienia
Ważne, aby osoby starsze zwracały uwagę na pochodzenie tłuszczów w produktach, które spożywają. Tłuszcze zwierzęce, zarówno te spożywane w postaci np. masła czy smalcu, jak i te obecne w przetworach mięsnych i mlecznych stanowią bogate źródło energii oraz witamin rozpuszczalnych w tłuszczach takich jak A,D,E oraz K, ale również cholesterolu i nasyconych kwasów tłuszczowych m.in. kwasu stearynowego, palmitynowego, mirystynowego i laurynowego. Ich nadmiar w diecie wpływa negatywnie na zdrowie.

Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB