Ostre zapalenie korzonków

2018-02-13 06:00:00 (ost. akt: 2018-02-09 08:26:22)

Schylasz się po coś, a podnieść już się nie możesz? Przeszywający ból pleców uniemożliwia codzienne funkcjonowanie? To prawdopodobnie atak korzonków.

Ostre zapalenie korzonków

Autor zdjęcia: Pixabay.com

Zapalenie korzonków to silny ból pleców, najczęściej w okolicy krzyżowej. Dolegliwości nasilają się niemal przy każdym ruchu: gdy wstajemy, siadamy, schylamy się. Ból promieniuje, często utrudnia chodzenie lub skazuje chorego na kilka dni w łóżku, bo wykonanie jakiegokolwiek ruchu staje się zadaniem ponad siły.

Korzonki mogą zaatakować, gdy dźwigamy ciężary, pracujemy fizycznie, forsujemy się ćwiczeniami. Na ból często pracujemy latami, na przykład śpimy lub pracujemy w niezdrowej dla naszych pleców pozycji. Czasem dolegliwości mogą pojawić się także wtedy, gdy wyziębimy biodra czy okolice lędźwiowo-krzyżowe.
W większości przypadków ból ustępuje po kilku dniach lub tygodniach.

W złagodzeniu dolegliwości, wbrew pozorom może pomóc zachowanie codziennej aktywności. Nawet wtedy, gdy marzymy wyłącznie o leżeniu w bezruchu, czas spędzony w łóżku ograniczmy do minimum — pozostawanie w pełnym spoczynku nie pomaga w powrocie do zdrowia. Można stosować dostępne bez recepty leki przeciwzapalne i przeciwbólowe.

W niektórych przypadkach lekarz może na kilka dni przepisać środek rozluźniający mięśnie. Początkowe objawy zapalenia pomogą złagodzić zimne okłady, które po kilku dniach można zamienić na ciepłe kompresy, łagodzące ból mięśni.

Kto choć raz przeżył atak korzonków, zrobi wszystko, żeby ból się już nigdy nie powtórzył. Na właściwą profilaktykę powinny też postawić osoby, które do tej pory nie miały żadnych problemów z plecami. Choroba może dopaść każdego. Aby uniknąć zapalenia korzonków, należy zmniejszyć nadmierne obciążenia i napięcia kręgosłupa, a także zadbać o siłę i giętkość pleców.

Pierwszym krokiem powinno być zrzucenie nadwagi i wykonywanie ćwiczeń wzmacniających, które usprawnią mięśnie pleców i brzucha. Postawmy na postawę — śpijmy na łóżku z twardym, wygodnym materacem, siedźmy na krzesłach, które podpierają kręgosłup.


Unikajmy nagłych ruchów i napięcia mięśni, zadbajmy o właściwą postawę ciała przy podnoszeniu ciężkich przedmiotów. Warto też zredukować stres i napięcie oraz zwiększyć aktywność fizyczną. Korzystne ćwiczenia antykorzonkowe to długie spacery, pływanie, joga i ćwiczenia rozciągające.

Korzonki to pęczki włókien nerwowych, odchodzące od rdzenia kręgowego pomiędzy jego poszczególnymi kręgami. Występują parami po obu stronach rdzenia. Są wrażliwe na zmiany stanu zdrowia zarówno samego kręgosłupa, jak i jego najbliższych okolic. Ucisk na korzonki nerwowe powoduje silne nerwobóle, które mogą wystąpić zarówno w okolicy lędźwiowej, jak i na wysokości klatki piersiowej czy szyi.

Choć z bólem można sobie poradzić domowymi sposobami, lepiej go nie lekceważyć. Korzonki mogą kryć w sobie wiele różnych zaburzeń — nie tylko kręgosłupa, ale też chorób ogólnoustrojowych. Kr


Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB