Profil użytkownika Terapeuci ZPE

Jak nauczyć autystę patrzeć, czyli od wzroku do mowy

- Po co tak naprawdę patrzymy na drugiego człowieka? Po to, żeby się dowiedzieć i zrozumieć, szukamy w jego twarzy informacji, odczytujemy emocje. Dlatego ucząc dzieci kontaktu wzrokowego nie zależy nam tylko na patrzeniu. Chcemy, żeby zaczęły rozumieć drugą osobę, jej uczucia i emocje, a to bardzo trudne dla osób z autyzmem i zespołem Aspergera. Musimy motywować ich do szukania informacji, wtedy zaczniemy stawać się dla nich partnerami i zainicjujemy kontakt – mówi Renata Kowalska, logopeda ze Stowarzyszenia Wyjątkowe Serce.

MAPDOT – burzenie murów stereotypów

Drużyna Stowarzyszenia Wyjątkowe Serce wróciła właśnie z Pardubic (Czechy), gdzie odbyło się podsumowanie europejskiego projektu MAPDOT - Move and Pull Down The Wall. Najstarsi uczniowie ZPE wzięli tam udział w Abilympiadzie, czyli konkursie umiejętności zawodowych niepełnosprawnych. Wszyscy przywieźli ze sobą nagrody i wyróżnienia.

Mówią bez słów

Dziecko steruje komputerem dmuchając przez słomkę. Bez użycia rąk, a nawet ruchów głowy rozmawia przez symulator głosu, używa komunikatora lub po prostu przegląda internet. To obrazek nie z filmów science fiction, ale z gabinetu Elżbiety Chilińskiej - Karpowicz, lopogedki z Zespołu Placówek Edukacyjnych, współinicjatorki powstania punktu konsultacyjnego AAC Strefa Głosu. – Każde dziecko można nauczyć skutecznej komunikacji – zapewniają terapeuci.

Pomagając lokalnie pomagamy sobie

W zeznaniach rocznych za ubiegły rok mieszkańcy naszego województwa przekazali organizacjom pożytku publicznego blisko 13 mln. Z tego niestety zaledwie niecałe 4 mln zł stowarzyszeniom i fundacjom z Warmii i Mazur. To są twarde dane Ministerstwa Finansów! – podkreśla Agnieszka Jabłońska, przewodnicząca Stowarzyszenia Wyjątkowe Serce i Gminnej Rady Działalności Pożytku Publicznego w Olsztynie. – Warto więc wciąż zachęcać podatników z regionu, by swoje pieniądze zostawili na Warmii i Mazurach, bo wspierając rozwój lokalnych organizacji wspieramy samych siebie.

Mowa nie równa się komunikacji, komunikacja nie równa się mowie

- Rodzice dzieci z autyzmem czy innymi zaburzeniami zwykle podkreślają, że rozwój mowy jest dla nich najważniejszy. Rzecz w tym, że rozwój mowy nie musi oznaczać rozwoju komunikacji, a często dzieci niemówiące mogą porozumiewać się w alternatywny sposób - mówi Renata Kowalska, logopeda z Zespołu Placówek Edukacyjnych.

AUtenTYcZni My zagrali w teledysku

Autyzm i inne niepełnosprawności nie przeszkodziły im w rozpoczęciu kariery scenicznej. Uczniowie z Teatru Tańca Zespołu Placówek Edukacyjnych zagrali w teledysku do utworu „Grey” wiolonczelisty Daniela Sobiesiaka. Premiera klipu już 2 kwietnia, podczas regionalnych obchodów Światowego Dnia Świadomości Autyzmu.

MAPDOT - do pełnosprawności w pracy

Ten tydzień rozpoczął się w Zespole Placówek Edukacyjnych przy ul. Turowskiego silnym międzynarodowym akcentem - inauguracją kolejnego spotkania partnerów europejskiego projektu Mapdot Move and Pull Down the Wall. W inicjatywie, której głównym celem jest integracja społeczna i zawodowa dorosłych niepełnosprawnych na całym kontynencie, uczestniczą szkoły specjalne z Czech, Słowacji, Malty, Walii, Turcji oraz ZPE. Dziś (3.03) w ZPE odbyła się uroczysta inauguracja spotkania w Olsztynie.

Za 1 procent zmieniajmy najbliższy świat

Bądźmy patriotami lokalnymi, budujmy wspólnie markę regionu, przekażmy swój procent podatku organizacjom z Warmii i Mazur – przekonuje Agnieszka Jabłońska, dyrektor Zespołu Placówek Edukacyjnych i przewodnicząca stowarzyszenia Wyjątkowe Serce.

Jasełka z Enejem

Takiego świątecznego przedstawienia nigdy wcześniej w Zespole Placówek Edukacyjnych nie było! W roli Maryi wystąpiła dyrektor Agnieszka Jabłońska, nauczycielki były Diabłami i Aniołami, na scenie pojawili się Policjant, Pielęgniarka i Profesorka, a wszystkim akompaniował... zespół Enej.

Wyjątkowi goście w ZPE

Rano Mikołaj z Rovaniemi, jedyny autentyczny na świecie. Po południu Elwira Dietrich, córka zmarłego niedawno filantropa George`a Dietricha, prawdziwego Świętego Mikołaja dla wielu instytucji w Olsztynie. Wyjątkowi goście odwiedzili w piątek (13. 12) wyjątkową placówkę – Zespół Placówek Edukacyjnych, jedyną w regionie szkołę dla dzieci z autyzmem i niepełnosprawnościami sprzężonymi.

« Pierwsza « Poprzednia 1 2 Następna » Ostatnia »